کاهش خطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی در افراد در معرض خطر دیابت با مداخلات شیوه ی زندگی

3 آوریل 2014- تحقیقات متعدد نشان داده است مداخلات شیوه ی زندگی نظیر برنامه های ورزشی و کاهش وزن در افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز ( در معرض خطر زیاد ابتلأ به دیابت ) می تواند از تبدیل بیماری پیش دیابت به دیابت کامل جلوگیری کند. با این وجود، تا بحال شواهدی از مطالعات تصادفی کنترل دار و با کیفیت بالا در مورد اثبات تأثیر مداخلات شیوه ی زندگی در جلوگیری از مرگ ومیر بر اثر بیماریهای قلبی عروقی نظیر حملات قلبی و سکته در این افراد گردآوری نشده بود.

خطر مرگ بر اثر همه ی عوامل و بیماریهای قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیش از دو برابر افراد غیردیابتی با سن مشابه است،بنابراین منطقی است چنانچه مداخلات شیوه ی زندگی خطر ابتلأ به دیابت را کاهش می دهد می تواند خطر مرگ بخصوص بر اثر بیماریهای قلبی عروقی را نیز در میان افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش دهد. با این وجود بدون اثبات و شواهد کافی درباره ی تأثیر دراز مدت مداخلات شیوه ی زندگی در کاهش خطر مرگ و میر در میان افراد پرخطر برای پزشکان توصیه ی این درمان پیشگیرانه ی موثر کار مشکلی است.

در تحقیقی که در مجله ی The Lancet Diabetes & Endocrinologyمنتشر گردید پرفسور Guangwei Liدر چین وهمکارانش نتایج مطالعه ی 23 ساله ای را ارائه کرده اند که نشان می دهد در افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز که بطور تصادفی در برنامه ی مداخلات شیوه ی زندگی شرکت کرده بودند، میزان مرگ و میر بر اثر بیماریهای قلبی عروقی و همه ی موارد بطور چشمگیری نسبت به گروه کنترل کاهش نشان می دهد.

محققین از 438 بیمار برای شرکت در برنامه ی کلینیکی مداخلات شیوه ی زندگی و 138 بیمار برای گروه کنترل ثبت نام کردند. این مطالعه به مدت 6 سال انجام گردید و سپس به مدت 23 سال پیگیری شد. در پایان دوره ی پیگیری، شیوع تجمعی مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی در گروه مداخلات شیوه ی زندگی برابر با 11.9  درصد بود در حالیکه در گروه کنترل 19.6  درصد گزارش گردید و مرگ بر اثر همه ی موارد در گروه مداخلات شیوه ی زندگی 28.1  درصد بود در حالیکه در گروه کنترل این میزان به 38.4  درصد رسیده بود.

تفاوت بین دو گروه برای هر دو این نتایج از نظر آماری معنی دار و واضح بود.

 پرفسورNick Wareham  از دانشگاه کمبریج انگلیس و نویسنده ی یک پیشنهاد بروی این تحقیق توضیح می دهد که این نتایج یک پیشرفت واقعی و کشف بزرگی است که نشان می دهد مداخلات شیوه ی زندگی می تواند خطر عواقب دراز مدت قلبی عروقی دیابت را کاهش دهد .

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/274966.php

سرپرست مترجمین : فرخی نیا